"Rodzina nie traci na wartości - inwestuj w relacje" - ruszyła nowa kampania społeczna - Fundacja PRIORYTETY

„Rodzina nie traci na wartości – inwestuj w relacje” – ruszyła nowa kampania społeczna

Rodzina nie traci na wartości, jest głównym źródłem wsparcia i poczucia bezpieczeństwa dla Polaków w niepewnych czasach – rusza nowa kampania społeczna. 

W badaniach społecznych przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Priorytety 79% Polaków przyznaje, że w ostatnim czasie miało zwiększony lęk o swoją przyszłość. Niewiele mniej straciło poczucie bezpieczeństwa, niemal połowa doświadczała przynajmniej czasami stanów określanych jako depresja (41%). Równocześnie ponad połowa Polaków (56%) uważa posiadanie własnej rodziny i dobre relacje z nią są najważniejsze dla własnego poczucia bezpieczeństwa, podczas gdy tylko jedna trzecia (31%) wskazuje tu dobrą sytuację materialną czy posiadanie stałej pracy.

Pomysł na kampanię „Rodzina nie traci na wartości – inwestuj w relacje” zrodził się na początku tego roku pod wpływem obserwacji zachowań społecznych. Coraz bardziej widoczny był narastający strach, niepokój i lęk. Wydarzenia w Polsce i na świecie nie napawały optymizmem. Ludzie w obliczu tych wydarzeń w dużym stopniu skupiali się na sprawach materialnych, pieniądzach, rosnących stopach procentowych i inflacji. To jest oczywiście zrozumiałe i ważne, ale postanowiliśmy sprawdzić czy faktycznie jest to najlepszy sposób, żeby w dłuższej perspektywie zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa – mówi Anna Bosak, Prezes Fundacji Priorytety.

Badania potwierdzają lęk o przyszłość i wartość rodziny

Fundacja zleciła wykonanie badań i ich wyniki potwierdziły zachwiane poczucie bezpieczeństwa i lęk o przyszłość wśród Polaków. Jednym z głównych celów badania było sprawdzenie co w obliczu trudnych wydarzeń w Polsce i na świecie daje ludziom poczucie bezpieczeństwa i jak w takich okolicznościach postrzegana jest wartość rodziny – czy jest większym obciążeniem ze względu na poczucie odpowiedzialności za innych, a nie tylko za siebie, czy daje wsparcie.  Okazało się, że rodzina i dobre relacje z bliskimi są głównym źródłem poczucia bezpieczeństwa, wsparcia i motywacji do działania. 

W zestawieniu różnych czynników rodzina jest równie ważna jak dobra sytuacja materialna, natomiast przy konieczności wybrania tylko jednego czynnika, który jest najważniejszy rodzina została wybrana przez największą liczbę respondentów. Taką odpowiedź wskazało 41% osób, podczas gdy sytuację materialną tylko 21% badanych. Równocześnie 84% ankietowanych widzi w rodzinie źródło psychicznego i moralnego wsparcia i pomocy. Dla 80% niezależnie od okoliczności społecznych i ekonomicznych, budowanie własnej rodziny ma sens. 

Jeden z uczestników badań jakościowych tak to argumentował: „Posiadanie rodziny w takich niepewnych czasach zwiększa mimo wszystko poczucie bezpieczeństwa, bo jesteśmy w tym razem. Mając już męża, dziecko, co by się nie działo, człowiek wie, że nie jest sam.” 

Rodzina jest też najczęściej wskazywanym źródłem zadowolenia – deklaruje tak 71% ankietowanych. Rodzina daje większe poczucie szczęścia niż praca, finanse czy zadowolenie z samego. 

Jak budować szczęśliwą rodzinę

Po ustaleniu jaką wartość dla ludzi ma rodzina badania miały na celu sprawdzenie co ma wpływ na budowanie szczęśliwej rodziny. To jest poważne wyzwanie, szczególnie obserwując statystyki pokazujące rosnącą liczbę rozwód i spadek liczby urodzeń. Ankietowani przyznali, że budowanie wymaga czasu i zaangażowania, ale że rodzina jest warta czasu i wysiłku jaki w nią wkładają, mają konkretne przełożenie na poczucie zadowolenia. Rodzice, którzy naprawdę poświęcają dzieciom swój czas i uwagę mają szczęśliwsze rodziny (79% badanych). Za najważniejsze przy budowaniu dobrych relacji uznano wzajemną życzliwość, współpracę, umiejętność komunikacji, wspólnie spędzany czas oraz motywację – chęć utrzymania dobrych relacji.

O rodzinie w nowoczesny sposób

Mając potwierdzenie wartości rodziny przygotowaliśmy działania mające dotrzeć z tym przekazem do jak największej liczby Polaków. – Założenie było takie, żeby bezpośrednio zestawić niepokój i lęk wynikające z czynników zewnętrznych ze spokojem, który dają dobre relacje z bliskimi osobami. Chcieliśmy mówić o rodzinie w sposób nowoczesny, pokazując pewne podobieństwa do obszaru biznesu i pracy zawodowej, żeby przełamać pewne stereotypy, postrzegania wartości rodzinnych jako przestarzałych, jak również bardziej zaciekawić odbiorcę – mówi Anna Bosak. 

Reklama społeczna i konkurs

W ramach kampanii zostały przygotowane reklamy społeczne, billboardy, plakaty, działania na uczelniach wyższych, strona kampanii z podcastami i konkursem dla rodzin. Celem konkursu jest pokazanie prawdziwych rodzin, które mogą pokazać jak budują dobre relacje, że są razem szczęśliwi. Do wygrania jest 60 voucherów na wyjazdy i ciekawe aktywności dla całej rodziny i 60 voucherów na planszowe gry rodzinne. Planowana jest również współpraca z wybranymi influencerami, artykuły i wywiady, wywołanie dyskusji społecznej na temat tego co w życiu jest ważne, daje nam poczucie bezpieczeństwa i sensu.

Kampania otrzymała wsparcie z programu Po Pierwsze Rodzina, który prowadzony jest przez Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej. 

Strona kampanii: www.inwestujwrelacje.info

Spot promujący kampanię:

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lL44JLMT_v0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *